(20/12/2021)

VINCENT VAN GOGH - postimpressionisme

                 30/03/1853 (Zundert) - 29/07/1890 (Auvers-sur-Oise)

Zijn invloed op het expressionisme en fauvisme kan niet overschat worden

Inzicht en erkenning dat hij een van de grootste kunstschilders was van zijn tijd kwamen schromelijk te laat

Heeft bij leven slechts één schilderij en twee tekeningen verkocht

 












Zwierf gedurende zijn korte leven tussen verschillende locaties in Nederland, Engeland, België en Frankrijk

Voor hij zich toelegde op het tekenen en schilderen werkte hij eerst in de kunsthandel , daarna ook even als prediker en onderwijzer

Schreef zich in aan de Antwerpse Academie , waar hij  door zijn leraren minachtend werd teruggestuurd naar de tekenklas

Kwam in Parijs in contact met Gauguin, Toulouse-Lautrec, Pissarro , Seurat, Signac ...

Ging in Zuid-Frankrijk koortachtig op zoek naar een eigen stijl, wars van het wurgende academische  keurslijf van zijn tijd

Benam zich  op 37-jarige leeftijd van het leven
Had tijdens zijn laatste levensjaar ongeveer 150 schilderijen gemaakt










Onderhield  een jarenlange correspondentie met zijn jongere broer Theo. Deze brieven getuigen niet alleen van zijn artistieke dromen en ontwikkeling , maar evenzeer van zijn tegenslagen, mentale demonen en psychische inzinkingen

klik op de afbeeldingen hieronder om ze afzonderlijk of in groter formaat te kunnen bekijken

rouwende vrouw - 1885

 

 


'met deze tekeningen en onderwerpen kan ik de kunst op een gemakkelijke manier onder het volk brengen'

houtskooltekeningen en lithografieën

aan de poort van de eeuwigheid - 11/1882

de aardappeleters - 05/1885

 'een echt boerenschilderij moet ruiken naar spek, rook en aardappelwasem'

weversinterieur met wever - 06/1884

uiting van sympathie voor de arme handwerklui
in het Noord-Franse Courrières (wevers)
en later
de Henegouwse Borinage (mijnwerkers)

twee vrouwen en kruiwagen op het land - 10/1883

'er was die aarde... oneindig ... die luchten... oneindig'

naar Jean-François Millet (schilder van het landschap en het boerenleven)
voor wie hij steeds een grote bewondering heeft gehad

Hiernaast een werk van Millet:
'Het Angelus' (1857?)

1886 - Parijs (Monmartre)... in de ban van het licht en kleurenpallet van het Franse impressionisme

restaurant de la  Sirène (Asnières) - 06/1887

vissen in de Seine - 07/1887

naar Monet en Pissarro...

boulevard de Clichy - 03/1887

naar Toulouse-Lautrec

sterrennacht - 06/1889

'vanmorgen zag ik door het venster het landschap lang voor de zon op was, met alleen maar de morgenster die erg groot leek'

... en toch maakte hij, geïntrigeerd als hij was door het nachtelijke uitspansel, dit schilderij bij nacht, immers...

'de nacht is vaak levendiger dan de dag'

sterrennacht boven de Rhône - 1888

'De lucht is aquamarijn, het water is koningsblauw, de grond is paars. De stad is blauw en paars'

rrrrr

1888... - Arles ... Saint-Rémy-de-Provence ... Auvers ...  op al deze plaatsen heeft hij het intense licht en de kleurenpracht van het zuiden in zijn werk proberen te vatten

Arles, de plaats waar hij, diep in het Franse zuiden, een kunstenaarsgemeenschap wenste op te richten; alleen Paul Gauguin is komen opdagen, met wie hij bovendien al gauw in conflict kwam

slaapkamer in Arles - 10/1888

het nachtcafé - 09/1888

'Dit moet zowat het lelijkste schilderij zijn dat ik ooit heb gemaakt. Ik heb getracht om weer te geven dat het café een plaats is waar men zich kan ruïneren, gek worden of een misdaad begaan'

ziekenhuis in Arles - 04-10/1889

Het moet daar geweest zijn dat Van Gogh en Gauguin  een hoogoplopende ruzie kregen over de plaatselijke cafébazin

De breuk was definitief

caféterras bij nacht - 09/1882

Er is een hardnekkig maar erg onwaarschijnlijk verhaal dat de meester kaarsen op de rand van zijn hoed had gezet om zichzelf te kunnen bijlichten bij het maken van dit schilderij

vallend herfstblad - 10/1888

'Les Alychamps' (de Elyzeese Velden) naar Gauguin, net na diens aankomst in Arles
Zicht op deze beroemde Romeinse begraafplaats, in de vorm van een avenue, omzoomd met sarcofagen

de kerk van Auvers - 06/1890

tak van bloeiende amandelboom - 02/1890

'Misschien wel het beste en geduldigst uitgewerkte schilderij dat ik heb gemaakt'

Van Gogh heeft steeds een grote bewondering gekoesterd voor het decoratieve en esthetische kleurgevoel
op Japanse prenten

zonnebloemen - 08/1888

Het plan was om er een hele reeks van te maken
Ofwel werden ze niet gemaakt, ofwel zijn ze niet bewaard gebleven

de zaaier - 11/1888

naar Gauguin, die vond dat Van Gogh minder naar de werkelijkheid moest werken en meer uit zijn verbeelding


 


'Kunst dient om degenen te troosten die door het leven gebroken zijn'


'De normaliteit is een geplaveide weg, waar geen bloemen bloeien'


Atelier des lumières (Parijs)
(video)

Van Gogh live (München)
video

over de betekenis van Jo Bonger, schoonzus van Vincent Van Gogh, voor zijn nalatenschap

(video, ons toegezonden door een trouwe lezer)