(04/08/2022)


Claude MONET - impressionisme

            14/11/1840 (Parijs) - 05/12/1926 (Giverny)



                                                                                    zelfportet - 1886

Franse impressionistische kunstschilder

bevriend met Renoir, Sisley, Degas, Cézanne, Manet e.a.

richt samen met hen de onafhankelijke 'Société anonyme des artistes peintres, sculpteurs et graveurs' op (1873)

het is de bedoeling om met een groep geestgenoten samen te exposeren, onafhankelijk van de officiële kunstwereld van zijn tijd


impressie bij zonsopgang - 1872


Dit werk werd aanvankelijk geridiculiseerd door de kunstcritici, juist omwille van het 'impressionistische' karakter: het voldeed niet aan de gangbare normen en werd geweigerd in het toonaangevende Salon de Paris

Het doek verhuisde, samen met werken van andere kunstschilders, naar het 'Salon des refusés', Aanvankelijk werd daar door de bezoekers de spot gedreven met deze nieuwe kunststroming, maar uiteindelijk zouden de 'refusés' de erkenning krijgen die ze verdienden


Boulevard des Capucines - 1874

tuinen en landschappen

vrouw in de tuin - 1867

wandeling bij Argenteuil - 1873

populieren aan de Epte - 1900

een veld klaprozen - 1873

aan het water

de Grenouillère - 1869

baders bij de Grenouillère - 1869

vijver bij Montgeron - 1876

strand en zee

strand van Trouville - 1870

de netten van Pourville - 1882

station van Saint-Lazare

1877

kathedraal van Rouen

gevel en toren - 1894

voorgevel - 1892/94

westgevel - 1994


Monet maakt vaak series van schilderijen van hetzelfde onderwerp. Alleen de licht- en weersomstandigheden wijzigen.

Illustraties hiervan:
   . het station van Sint-Lazare
   . de Kathedraal van Rouen
   . de Londense parlementsgebouwen
   . de waterlelies)


Londense parlementsgebouwen aan de Thames

1902

1871

1904

1905

1904

de tuin van Monet in Giverny

het tuinpad - 1902

de Japanse brug - 1892


Monet probeerde de omstandigheden te vangen, die continu kunnen veranderen:

ook de Japanse brug in zijn tuin heeft hij in in verschillend weer en op verschillende momenten van de dag geschilderd. Hij plaatste zijn ezel telkens op dezelfde plek, toch zag de brug er steeds weer anders uit. 


de waterlelies in de tuinvijver

 1906

1915

1916

1920


Omdat hij bij het ouder worden last kreeg van staar - hij begon alles in een rode waas te zien -, diende Monet een oogoperatie te ondergaan.
Het is mogelijk dat hij na die ingreep sommige ultraviolette lichtgolven kon zien die normaal worden tegengehouden door de ooglens.



De beroemde tuin met de grote waterpartijen in het Normandische Giverny, waar Monet sedert 1883 en tot aan zijn dood woonde en waar hij zijn voorliefde ontdekte voor het schilderen van bloesems en waterlelies en hun reflectie op het water, werd in 1980 toegankelijk gesteld voor het publiek.
Een aanrader!


anekdote rond de aanleg van de adembenemende tuin te Giverny :


Monet was dol op tuinieren en spendeerde veel tijd aan de aanleg en het onderhoud van zijn tuin. Toen hij in 1893 een extra stuk grond kon krijgen, besloot hij een vijver aan te leggen om waterlelies te planten. Waterlelies komen uit tropische landen en waren eind 19e eeuw nog erg zeldzaam in Europa. Monet creëerde de vijver specifiek voor deze planten. 

Voor deze vijver liet hij de naburige Epte omleggen. Door de rivier door zijn tuin te laten lopen, kon hij het land onder water zetten. De lokale boeren kwamen hier tegen in protest. Ze waren wantrouwig vanwege deze vreemde waterplanten en waren bang dat de waterlelies hun water zouden vergiftigen en hun vee zouden doden. Monet zette toch door, gesteund door de gemeenteraad...

quotes:

'Wat betreft de kleuren die ik gebruik, wat is daar zo interessant aan? Ik denk niet dat iemand beter of helderder zou kunnen schilderen met een ander palet van kleur. Het belangrijkste is om te weten hoe je de kleuren dient te gebruiken. Hun keuze is een kwestie van gewoonte. Om kort te gaan: ik gebruik loodwit, cadmium oranje, vermiljoen, meekrap, kobaltblauw, chroomgroen, dat is alles'

'Ik moet constant doorwerken, want als ik de tijd heb om mezelf te onderzoeken en te beoordelen is het met mij gedaan. Het duister overweldigt mij en ik word zo ellendig en onaangenaam... Bovendien voel ik dat ik ouder word en al die verspilde tijd maakt me radeloos'